2011-02-16
 19:24:13

PET-undersökning

Idag har vi varit nere i Malmö för att göra en PET-undersökning.Den började med att de ringa från Malmö och bad att vi skulle komma ner en timme tidigare för att jag skulle ha en tablett innan vi satte igång med undersökningen, så vi körde vid 9 och var framme i Malmö vid ca 11.30. Jag fick tabletten och efter ca 50 minuter kom de och hämtade mig, jag fick en kanyl insatt i armen där de tog ett par blodprover och sedan sprutade de in radioaktiva ämnen. De ämnena drar sig sedan till tumörer eftersom de har hög ämnesomsättning. När man sedan röntgar ser man var det finns tumörer genom att de radioaktiva ämnena samlats på de ställena. Läs mer på http://www.cancerfonden.se/sv/cancer/Undersokningar/PET-kamera/ .

När de hade sprutat in de radioaktiva ämnena fick jag ligga och vila i cirka en timme, ganska skönt faktiskt. De satte på avslappningsmusik så låg faktiskt och halvsov.. När timmen var slagen hämtade de mig och cdet var då dags för själv röntgen. Man åker in och ut i en tunna och det är viktigt att man ligger helt stilla, det tar cirka 20 minuter.



Två gånger under röntgen så sprutade de även in kontrast genom kanylen. Så då gjorde de även den skiktröntgen som jag egentligen skulle göra på måndag. Så nu slipper jag åka in på måndag, riktigt skönt! När de sprutade in kontrasten så blev man varm i hela kroppen, kändes som att man kisade på sig, fastän att man inte gjorde de (Det är helt normalt att det är så faktiskt, det berättade läkaren för mig innan de sprutade in det).
Efter röntgen tog de ut kanylen och satte på ett plåster, jag gick ut till mamma, pappa och Christian som satt utanför och väntade, men då började de rinna blod från armen. Blev kaos, blodet rann på mina kläder, skor och halva golvet, så in till röntgen igen för att få ett riktigt bandage. Det var nästan det värsta på hela dagen!
Sedan bar det av hemåt, stannade för att äta pizza eftersom jag var superhungrig, hade ju inte ätit sen klockan 7 på morgonen och vi stannade nog för att äta vid ca 15.30. Sen kom vi hem nu vid 18-tiden..

Låg ett riktigt glädjande brev från Jonas, min läkare på Hematologmottagningen, i postlådan när vi kom hem. De hade fått svar på de benmärgsprover som jag gjorde för snart två veckor sedan och de var helt normala, riktigt skönt att läsa! Då har det iallafall inte spridit sig dit!

Nu ska jag ta det lugnt resten av kvällen. Imorgon ska jag vara på sjukhuset i Växjö vid 7.30 för då ska jag opereras. Min ängel till mamma ska köra mig eftersom Christian måste sköta sin skola!

Var rädda om er och ta hand om varandra!


Mamma

Vi är rädda om varandra och tar hand om er!<3

Vart du är går, så följer jag med!


Anonym

Vi är rädda om varandra och tar hand om er!<3

Vart du är går, så följer jag med!


Sara

Vad skönt att det gick bra. Jag tänkte på dig strax före 13:00.


Cissi

Skönt att ha den biten gjord och att provet som du fick på posten var bra!

Tänker på dig idag när du ska opereras!



KRAM!!!!



/Cissi



PUBLICERAT: 2011-02-17, 08:56:48 | URL: http://mittliv-mittliv.blogspot.com/
Erica

Du är stark gums! :) <3


Saara

Tänker på dig..!



PUBLICERAT: 2011-02-17, 20:05:10 | URL: http://missdiff.blogg.se/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: