2011-04-28
 09:35:06

Inte som alla andra

Mår ganska bra med tanke på att jag fick behandling igår. Känns väldigt bra faktiskt! 

Min och pappas läkare Jonas sa en gång att de inte rekommenderar att man äter sådan mat som man verkligen tycker om efter behandling. För om man mår illa och spyr så kanske man inte kan äta den maten sen. Under tiden som pappa var sjuk så åt vi jättemycket fläskfilé för han tycker om det och hade lätt att äta det och han kan än i dag äta fläskfilé, vi sa det till Jonas och han sa att han pratade om "normala" personer. Att vi åt sådan mat som pappa kunde äta gjorde ju också då att han åt normalt och inte rasade i vikt. När det nu är min tur att vara sjuk och ha svårt att äta så äter också jag sådant som jag tycker gott och som jag är sugen på just den dagen. Något som är väldigt lätt att äta är tacos, vissa veckor kan jag äta det 4 dagar i rad bara för jag tycker det är gott och har lätt för att äta det. Men om jag föräter mig på det då? Vad gör det!? Huvudsaken är att jag kan äta nu. Om jag inte kan äta det om ett halvår när behandlingen förhoppningsvis är över så är ju det en världslig sak, det tycker jag i alla fall just nu. Jag äter trots allt ganska så bra jämt, men vissa grejer klarar jag inte och därför känns det ibland som att vi äter "lyxmat" mitt i veckan. Är det någon som har idéer på maträtter så tar vi gärna emot det, skulle behöva prova något nytt, för Christians skull om inte annat!

En ful ovana jag redan fått är att äta mycket godis och dricka mycket Cola. Har lång tid kvar på behandlingen, men idag när jag ställde mig på vågen så visade den 4 kilo mer än vad den brukar göra. Känns inte bra att jag ätit och druckit så mycket onyttigheter så den visar så mycket. Så nu får jag genast dra ner lite på godsakerna!

I skrivande stund sitter jag också med peruken på mig, försöker vänja mig, haha! Har blivit ganska så tunnhårig nu. Christian sa igår till mig att det börjar bli ganska så tunt där bak. Kollade det idag och det ser ju hemskt ut. Så nu är det nog bäst att vänja sig vid att ha långt hår igen. Känns superkonstigt eftersom jag hunnit vänja mig vid att ha kort hår, men det ska nog funka det här också emellanåt. Sen har jag ju massa sjalar jag kan ha på huvudet också.

Nu ska jag vila lite och sen ska jag se om jag kan njuta lite av det underbara vädret vi har!

 


Mamma

#annurlunda sjömansbiff #kycklingfile med unkelbens sweet hawaiisås #Kalkonfile # kycklingröra i tunnbröd # köttfärsröra i pitabröd # kycklingpaj # Köttfärspaj # Tacopaj # Köttfärssoppa # Lehnas köttgryta # Köttbullar i gräddsås

Är det något som passar?? <3


När livet får en andra chans - Beatrice Reimertz

Okej! :) Va skönt att du mår så bra efter behandlingen igår! :)



Ja har plattat min peruk ja :) Däremot ska man vara väldigt försiktig, min peruk makare sa också att jag absolut inte fick utsätta den för värme, men efter ha läst runt lite så ska det gå bra att platta den men på mycket lägre värme. Jag vet inte hur fort din plattång blir varm efter att du satt på den, men gör såhär att du drar ut lite hårstrån från peruken och testar dig försiktigt fram, så gå inte loss direkt på peruken :) Jag brukar göra såhär att jag sätter på plattången i 15-20 sekunder, stänger sen av den och testar på några hårstrån först innan jag går på hela peruken.



Trivdes inte alls i peruken innan jag plattade den för den var formad "inåt" ansiktet så jag såg ut som en fotboll, inte alls roligt haha.



Jag blev väldigt fäst vid stark och salt mat så jag åt ofta thai mat och liknande, blev dessutom beroende av chips för att jag ville åt de där salta så det kunde jag äta 5-6 dagar i veckan haha. Jag kan precis som din pappa äta det som jag åt mycket av under behandlingen, läkarna sa även till mig att jag inte skulle äta saker som jag tyckte särskilt mycket om just då för efteråt skulle jag förmodligen aldrig äta det igen. Men varför ska inte jag kunna äta det jag tycker om? Det spelar ju ingen roll om jag inte kan äta det när jag blivit frisk. Ät som du vill och känner för! :) Man ska må så bra som man kan under sin behandling! Lev i nuet och njut! :)



Stor kram!



PUBLICERAT: 2011-04-28, 15:13:25 | URL: http://bissy.blogg.se/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: