2011-03-17
 10:51:34

Två fruktansvärt jobbiga dagar!

Ska börja med att svara på Saras kommentar angående det förra inlägget. Ja, jag kan stå ut med en biverkan där jag bara trycker i mig typ godis och liknande. Så länge jag inte går upp för mycket i vikt och jag sköter så inte tänderna eller andra delar av kroppen mår dåligt av det!

Nu till rubriken och inläggets mening.
Har haft ont i min vänsterarm sen i lördags, men trott att jag sträckt mig eller något, så har ignorerat det onda. I tisdags var jag och fikade med farmor och farfar och efter det handlade jag på lite på både Börjes och ICA. När jag kom hem och hade packat upp allt så hade jag extra ont i min arm, kollade på den och märkte att den hade ändrat färg, så den var lite rödblå. Ringde mamma och sedan in till dagvården. Läkaren inne på dagvården sa att jag skulle åka in till akuten. Tog bilen och i fullfart körde jag för att hämta mamma och sedan vidare in till Växjö. Väl på akuten fick jag ett eget rum eftersom jag helst inte ska sitta i väntrum med andra patienter som kan smitta ner mig. Det tog lång tid innan vi fick träffa läkaren och efter det tog det ytterligare 2 timmar innan vi kom till röntgen. Röntgade först lungorna och sedan blev det ultraljud. På ultraljudet såg vi att jag hade fått proppar i armhålan och runt porten. Tillbaka ner till akuten för att träffa läkaren igen, hon ville att jag skulle läggas in för att få medicin och för att de skulle kunna ha uppsikt på mig hela natten. Innan jag skulle lämna akuten skulle de ta blodprover på mig, men när de missat kärlen två gånger så sa de att de på avdelningen fick göra det istället. Jag åkte upp till avdelning 40 vid ungefär kvart i 10 på kvällen (hade då varit på akuten i ca 6,5 timmar), fick träffa två helt fantastiska sköterskor. De fixade mackor till mig efersom jag inte ätit på 10 timmar. De tog blodtrycket, feber och gjorde andra vanliga rutinkontroller innan det var dags för blodproverna. Men de hittade inga blodkärl, de la värme på min höger arm och hand och en av mina fötter för att se om de kröp fram, men icke. De gjorde ett test i handen, men lyckade sinte träffa. Så jag fick åka upp till operation så en på narkos fick sätta en nål på mig, hon lyckades direkt! Halt fantastiska är de där uppe! Tillbaka på avdelningen vid 23-tiden och då satte jag på tvn och kröp ner i sängen.

Sov ganska dåligt den natten. Vaknade många gånger men lyckades somna om för att sedan vakna vid ca 6.30 och inte kunna somna om. Mamma och pappa kom upp till mig vid 7 på morgonen med grejer. Sen stack mamma iväg på röntgen medan pappa och jag kollade tv. Sköterskorna på avdelningen visste inte om jag skulle få något cellgift igår. Vi skulle prova om porten fungerade, vilket den gjorde! Annars hade det blivit röntgen för att se om det var någon propp även i porten. Efter ett tag kom min läkare ner på avdelningen. Han frågade hur det var och sa att de har sett fler fall där det förekommer proppar efter att man opererat in porten, men att det inte var något att oroa sig för. Han sa att jag skulle få spruor mot det och att jag skulle få komma hem efter att jag fått cellgiftet, skönt! Gick upp till dagvården, tog blodprover och fick sedan mitt cellgift! Fick också en genomgång av hur jag ska ta sprutorna som ska lösa upp och förebygga proppar. Jag ska ta en spruta varje kväll i magen.

När jag var uppe på dagvården kom också två av de andra läkarna in. Den ena pratade inte om något vettigt alls. Det gjorde egentligen inte den andra helelr, men han skämtade lite åtminstone. Kollade på mina armar och sa att de såg muskulösa ut, men när han kände på dem sa han att de var degiga. Han är rolig den läkaren! Skämtor om allt :)

Sköterskan på dagvården sa att hon aldrig träffat någon som är så positiv och inte tycker att sprutorna och sticken de ger mig är så farliga. Men man måste ju se allt positivt och det finns ju faktiskt de som har det värre!

Christian kom iallafall in och hämtade mig och mamma igår. Skjutsade hem mamma, träffade då också syrran som jag fick en present utav, ska visa den i ett annat inlägg sen. När vi kom hem gick jag och la mig i sängen och kollade film tills maten var klar och sen fortsätte jag kolla film. Vid 20 tiden kom mamma och pappa för att hjälpa mig med sprutan. Jag ville försöka själv, men klarade de inte, så mamma fick ge mig den. Men jag kommer hinna vänja mig, ska ha de sprutorna i tre månader!

När sprutan var tagen fick det allt bli att sova! Har sovit stenhårt i natt. Skönt att sova i sen egen säng! Har än så länge mått okej sedan gårdagens behandling. Känner mig lite konstig i magen och är trött. Men det löser sig!

Jag hoppas att jag fått med allt som hän under dessa dagarna. Annars får jag ta med det i ett annat inlägg senare.

Idag sänder jag miljoner med styrketankar till en gammal klasskompis jag hade på högstadiet. Som jag också träffade en del under gymnasietiden. Såg honom på akuten i tisdagskväll. Igår fiick jag veta att han har lunginflammation och vätska i lungor och hjärtsäck. Han är idag nere i Karlskrona för att tömma hjärtat på vatten. Jag hoppas innerligt att allt går bra! Tänker på honom och hans familj! <3


Sara

Du är så tapper Therese så jag blir tårögd! Kämpa på!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: