2011-03-04
 16:00:37

Starten

Igår var det alltså dags för första cellgiftsbehandlingen. Hade med mig både Christian och mamma in och så mötte vi upp pappa på sjukhuset. De skulle börja med att sätta en nål i porten, som jag fick in opererad förra veckan. Kändes lite när de satte den, men de var inte så farligt. De kunde spruta in koksalt i den, men däremot fick de inte ut något blod när de skulle ta blodprover. Det var två olika sköterskor som försökte, den ena fick ut lite när hon försökte dra ut med spruta, men när de skulle ta blodproven kom de inget. De fick sätta dropp för att prova att se om nålen ändrade läge i porten då. Men det hjälpte tyvärr inte. Så efter ett tag provade de att sätta om den, men de blev samma sak igen, det gick bra att spruta in vätska, men de fick inte ut någonting så de tog bort kanylen igen. En av läkarna beställde en röntgen för att se om den ligger som den ska och det blev då ovisst om jag skulle få något cellgift överhuvudtaget. Men för att kunna göra röntgen och se om den ligger rätt var de tvungna att sticka mig igen för att kunna spruta in kontrastvätska. En tredje sköterska kom in för att prova sätta nålen och hon satte den fint, det kom blod när hon ville, fram tills hon skulle ta blodprover, då gick det inte mer. Jag fick ligga med min högerarm i alla konstiga ställningar för att se om vi skulle lyckas få ut något blod. Och tillslut gick det. Vilken lycka! När de fått sina prover avbokade de röntgen och jag fick en tablett mot illamående i förebyggande syfte, sen gick vi ner för att äta lunch.



Under tiden som de försökte fixa allt detta fick jag också träffa läkare.  Min läkare Jonas kom in för att prata om provsvaren. Varför man tog en körtel på halsen var för att de helt skulle konstatera att det var Hodgkins sjukdom och de hade de haft rätt i från början. Sedan var de provsvaren från röntgen, de var väldigt svårtolkade. De kunde konstatera att jag hade körtlar med aktivitet i på halsen, under nyckelbenet och runt mat- och luftstrupen. Men det fanns ett problem, det visade sig att det också fanns någon aktivitet i höger ljumske och det är det som ställer till alltihop. Det är på grund av den som de inte kan bestämma vad jag ska få för behandling. Fick träffa tre olika läkare igår och de är inte helt överens om hur lång behandling jag ska ha. En läkare anser att jag ska ha 2 omgångar behandling och sen strålning. Varje omgång innebär två besök på dagvården.  
Det skulle se ut såhär:
Vecka 9: Startar omgång 1, behandling en dag
Vecka 10: Ingenting
Vecka 11: Fortsätter och avslutar omgång 1, behandling en dag
Vecka 12: Ingenting
Vecka 13: Startar omgång 2, behandling en dag
Vecka 14: Ingenting
Vecka 15: Fortsätter och avslutar omgång 2, behandling en dag

Jonas däremot tror att jag ska få 6-8 omgångar. Detta eftersom jag har någon form av aktivitet i ljumsken, samt att jag har olika symtom som till exempel trötthet och problem med att äta. Men vi ska börja med två omgångar (Så nu vet jag hur det ser ut till och med vecka 15) och efter det ska jag göra en ny PET-undersökning och sedan får vi se vad de bestämmer. Känner att det är lika bra att ställa in sig på att det blir 6-8 omgångar så blir man inte besviken om det skulle ändras.

Efter lunchen var det dags att sätta igång med behandlingen. Den första påsen med cellgift jag fick var röd. Ganska cool färg, det som är ännu coolare är att man kissar rött efter att man fått den! Den påsen tog 30 min att få. Sedan körde de med koksalt emellan och efter det var det dags att få nästa påse gift. Den tog 1 timme att få. Så då satt vi alla och kollade på skidor. Under tiden som jag fick cellgiftet eller Cytostatika som de också heter fick vi en massa information. När jag hade fått nästan hela andra påsen så skulle jag få en spruta också. Pappa hade skrämt upp mig med att den gör skitont för de sätter den rakt in i en muskel i skinkan. Men så farligt var det inte! Fick den i höften, och visste gjorde de ont, men de gick fint! När droppet också var klart så fick jag lite mer koksalt innan de tog bort droppet helt och vi var fria att åka hem.

Blev först en tripp till apoteket för att hämta ut lite tabletter mot illamående och sen gick bilen hemåt. Var supertrött sen hela kvällen, hade spränghuvudvärk och mådde lite illa. Låg i sängen ett par timmar och sen försökte jag peta i mig lite mat. Gick sådär.. Men åt i alla fall lite yoggi innan jag skulle sova.

Idag har jag också mått sådär. Blir supertrött och lite yr när jag varit uppe för länge så då får jag gå och lägga mig i sängen en stund innan jag kan vara uppe igen. Jobbigt, men det är lika bra att vänjer mig, för det är såhär det kommer vara framöver.

Har idag ringt till AM Hårdesign för att boka tid till att kolla ut en peruk. Spännande! Ska dit på måndag, så då får vi se vad de har att erbjuda mig :)

Ikväll blir det mat hos Christians mamma :) Hoppas på att kunna äta lite i alla fall!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: